Day

Menu +

Norjan maisemissa

Written by ninaday on 7.8.2014

Saariselältä päätimme suunnistaa kohti Norjaa, oli mielenkiintoista lähteä katsomaan yltääkö hellesää sinne saakka.

Lappi

Yhdet lätyt vielä Suomen puolella Lättymuorin lättykojulla.

Ajoimme  Sevettijärven kautta Norjaan,  ja oli muuten todella kaunis tie, suosittelen ajamaan tätä kautta , jos ei ole tullut aikaisemmin tätä tietä testattua.

Lämpötila laski 32 asteesta 16 asteeseen tunnin aikana, eli Suomen helle ei ihan yltänyt Norjaan saakka.

Ajoimme Kirkenesiin ja siellä hotelliin , jossa olimme pari kertaa aiemmin vierailleet ja sitä voimmekin sijainnin puolesta suositella: Thon hotelli ihan veden äärellä, huone kannattaa pyytää meren puolelta.

Ehdimmekin sopivasti iltaviinille terassille, ei voinut jättää käyttmättä näin hyvää tilaisuutta, kun kerrankin tarkeni pohjois Norjan visiitillä olla terassilla ilta-aikaan, asteita oli noin 17 ja aurinkokin vielä paisteli ja parempaa näkymää ei oikein voinut toivoa.

Seuraavaa päivää odotellessa…

Ihanaa aurinkoinen aamu!

Kävimme tietysti vilkaisemassa paikallisen sisustusliikkeen tarjonnan ennenkuin lähdimme nauttimaan Norjan luonnon kauneudesta.

Norja

Suuntasimme Kirkenesistä Barentsin meren rannalle Venäjän rajan tuntumassa  Grense Jakobselv nimiseen paikkaan, jonne tie päättyi.

Olemme käyneet tuolla ennenkin , mutta silloin emme olleet niin onnekkaita, että olisimme saaneet nauttia näinkin lämpimästä ja aurinkoisesta säästä, nyt nimittäin aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja asteita oli 22.

Perillä ei suinkaan ollut kahviloita tai ravintoloita, siellä odotti tuuliset rannat kallioineen ja loputon meri.

Muutamat paikalliset kalastajat kokeilivat onneaan ja kourallinen turisteja kävi ihmettelemässä maisemia.

Sydän!

Norja

Kaunista kaunista: aurinkoa , merta ja lisää merta, lintuja, hylkeitä ja aika lailla tuulta!

Siis tosissaan, näimme useamman hylkeen ja Pasi onnistui saamaan niistä kuviakin, täytyy laitella kuvia sitten myöhemmin, kun ne on siirretty koneelle ja katsottu läpi.

Muutama tunti meni lintuja ja hylkeitä ihastellessa sekä tietysti nauttien meren äänestä. Muistan edelliseltä kerralta, että tuuli oli uskomattoman kova ja niin oli nytkin , vaikka oli lämmin sää, oli pakko vetää toppatakki päälle, pipokin olisi ollut tarpeen.

Nina

Nina .

Kuvausten  jälkeen saimme hyvän idean:

koska vieressä oli hienon näköinen ranta, niin kannatti lähteä uimaan!

Uimassa sai käydä rauhassa… rannalla ei  liiemmin ruuhkaa ollut.

Vesi oli todella raikasta ja virkistävää, mutta eihän nyt näin hyvää tilaisuutta voinut jättää käyttämätä , sillä harvemminhan sitä tulee käytyä uimassa Barentsin meressä.

Virkistyneinä takaisin Kirkenesin suuntaan ja kohti hotellia.

Norja

King Crab kuului nauttia nyt, kun kerran olimme niiden ”kotiseuduilla”.

Toivottavasti huomenna sää suosii ja päästään taas kuvailemaan maisemia ja toivonmukaan lintujakin , muutama kotka tänään jo näyttäytyikin, muttei vielä onnistuttu ikuistamaan kameraan….eli huomenna uusi yritys!

Hyvää Yötä täältä Norjan yöstä!